CO DZIECI POWINNY PIĆ NA TRENINGU


                       „Co dzieci powinny pić na treningu” 

 

  Początek sezonu już za nami, wiele grup piłkarskich już się uformowało, i zaczyna się porządna praca podczas treningów. Dzieci opanowały już zasady treningu, wiedzą gdzie odbywa się zbiórka, wiedzą jakie zasady obowiązują. Są świadome tego po co przychodzą na trening. Patrząc jednak na różne grupy dostrzegłem że dzieci , a w szczególności ich rodzice są jednak mało świadomi jeśli chodzi o żywienie swoich pociech. Wszechobecne napoje , w tym napoje izotoniczne ,wody smakowe (czy nawet wody gazowane !) które rodzice kupują, swoim małym piłkarzom pokazuje, że rodzice nie są świadomi niebezpieczeństw z tym związanych.

   Po mimo wielu artykułów na ten temat, warto ciągle uświadamiać rodziców co dla małego sportowca jest dobre a co nie koniecznie. Dlatego ten artykuł skierowany będzie w szczególności do rodziców, ale również do nas trenerów, aby zwrócić uwagę na to co piją nasi podopieczni.

   Dlaczego nie różnego rodzaju napoje ?
Ponieważ, w nich znajdują się ogromne ilości cukru. A jak wiemy cukier to „ biała śmierć „ .
Podawanie ich dzieciom jest naprawdę bardzo niebezpieczne, bo bardzo szybko podnoszą poziom wspomnianego cukru we krwi, który, pod wpływem wyrzutów insuliny, gwałtownie spada. Dzieci jedzą w związku z tym więcej niż inne, słodyczy. Ze względu na poważne wahania poziomu cukru we krwi, mają na nie po prostu wielką chęć. Druga sprawa : takie napoje nie dostarczają do organizmu zupełnie nic, co było by wartościowe. Żadnych witamin czy składników mineralnych.
    
   Dlaczego nie woda smakowa?
Dlatego że woda smakowa, choć bardzo smakuje dzieciom to tak naprawdę napój niegazowany, czyli duża ilość cukru (ogromna ilość), kalorii i aromatów. Zdrowe to nie jest, gdy dzieci spoczywają tego typu napoje regularnie.

   Dlaczego nie napój izotoniczny?
Dlatego, że choć polecane są sportowcom to dla dzieci mogą mieć zły wpływ. Zawierają barwniki które mogą mieć szkodliwy wpływ na koncentrację i aktywność dziecka. Różne źródła podają również, że mogą być przyczyną powstawania próchnicy u dzieci, ale wydaje mi się, że większym zagrożeniem są tu wszelkiego rodzaju słodycze.

   Dlaczego nie napój energetyczny?
Zbyt dużo tłumaczyć chyba nie trzeba. Zawierają kofeinę, oraz substancje o działaniu pobudzającym, takie jak guarana i tauryna. Lekarze są zgodni, że napoje energetyzujące są nieodpowiednie dla dzieci oraz młodzieży i nie powinny być przez nie spożywane, ponieważ niektóre z nich zawierają ponad 100 miligramów kofeiny w opakowaniu. Ze względu na swój skład, napoje energetyzujące mają działanie stymulujące, przy czym nie należy mylić ich z napojami izotonicznymi. Warto pamiętać, że nadmiar kofeiny wiąże się ze skutkami ubocznymi dla naszych małych sportowców. Są to: zwiększone tętno i podwyższone ciśnienie krwi, większe napięcie nerwowe oraz bezsenność.

  Co więc powinny pić dzieci na treningu ?
Wodę mineralną niegazowaną, ponieważ nie uświadczymy w niej barwników, cukrów, kalorii, aromatów czy konserwantów. Woda mineralna idealnie uzupełnia niedobory powstałe w czasie wysiłku na treningu.

   Wiem, że dzieci mogą nie lubić wody mineralnej dlatego polecam dodać do niej miętę, sok z cytryny czy pomarańczy bądź uwaga (!) , zrobić napój izotoniczny który będzie zdrowy dla dziecka i łatwy w przygotowaniu !



Jak go zrobić? To proste . Oto co potrzebujemy:
Podstawa:
– 1 litr wody;
– 3 łyżeczki miodu;
– 1/3 łyżeczki soli.
Do smaku:
– sok z połowy cytryny;
– sok z połowy limonki;
– sok z limonki i cytryny;
– sok z pomarańczy;
– listki mięty.

   Podstawą jest oczywiście woda, która stanowi większość naszego organizmu. W trakcie wysiłku tracimy ją w dużych ilościach. Sól ma za zadanie uzupełnić poziom elektrolitów. Miód jest świetnym źródłem węglowodanów prostych. Pozostałe składniki odpowiadają przede wszystkim za walory smakowe i dostarczanie witamin.
   Drodzy rodzice oraz trenerzy , uczmy młodych piłkarzy zdrowych nawyków żywieniowych, ale przede wszystkim dajmy im przykład i sami pokażmy im, że podstawą każdego treningu jest woda mineralna!
Pobierz ten artykuł tu : Co dzieci powinny pić na treningu PDF
______________________________________________________________________________

Opracowanie : Trening z pasją
www.facebook.com/treningzpasja

Ideą projektu „Trening z pasją” jest dzielenie się wiedzą i pasją , dlatego mam ogromną prośbę do Ciebie trenerze👨, trenerko👩, zawodniku🏃, rodzicu👪 o przekazanie tego materiału dalej – będę wdzięczny jeśli poświęcisz kilka sekund i udostępnisz ten materiał dalej. 💻 To nic nie kosztuje !